een jubileumboek verbindt medewerkers

Een jubileum verbindt.

Een bedrijfsjubileum brengt eenheid in organisaties. Het versterkt de betrokkenheid bij medewerkers en het geeft het gevoel deel uit te maken van een mooi team. Een jubileum verbindt, en  dat is de motiverende kracht van een jubileum naar je eigen medewerkers. En dan is er nog de commerciële werking van een jubileum, het externe doel: je laat zien wie je bent aan je klanten, je relaties. Je kunt alles vertellen over je afkomst, je roots, je plannen, medewerkers, je kantoorpand(en), noem maar op. Een jubileum is een prachtige manier om je identiteit verdere onder de aandacht te brengen en te verwoorden.

Natuurlijk is een bedrijfsjubileum meer dan alleen het vieren van je verjaardag. Het is een mooi moment om ook je waarden, missie, visie en ambities onder de aandacht te brengen. En als dat goed verbeeld en verwoord wordt (bijvoorbeeld met een prachtig jubileumboek) dan slaat er als het goed is een vonk over naar je doelgroep.

Bij Pavlov gaan we op zoek naar het verhaal dat mensen verbindt. We creëren content die inspireert, enthousiasmeert, zorgt voor verbondenheid en betrokkenheid. En die ook zorgt voor waardering, herkenning, sympathie en herkenning. Op basis van gedegen research, een zoektocht in je archieven en interviews gaan we eerst opzoek naar het DNA van je onderneming of organisatie. Daarbij gaan we niet zoeken naar een chronologisch saai bedrijfsverhaal. Nee, we gaan op zoek naar mooie, échte verhalen die we kunnen gebruiken om jouw bedrijf in the spotlights te zetten.

waarom een jubileumboek?

Waarom nou zo'n ouderwets jubileumboek?

Nou, vrij simpel: omdat het werkt. In deze tijden van iPhones, Teams besprekingen, nieuwsbrieven en de zoveelste website vinden mensen het heerlijk om een boek te krijgen, er doorheen te bladeren. Een boek is tastbaar en echt, je kunt het voelen. Dat maakt een boek zo geschikt als medium voor een jubileum. Je kunt er alle content in kwijt en een boek blijft bewaard.

Pavlov (zie ook www.pavlovpubliceert.nl) maakt prachtige jubileumboeken op maat. Dat doen we al sinds 1995 voor onder andere Grolsch, KLM, NIVEA, Nutricia, Center Parcs, Mazda, NS, Albert Heijn, Unicef en nog vele andere A-merken en organisaties, groot én klein. Voor ieder jubileumboek ontwikkelen we steeds weer een onderscheidend creatief thema en een unieke redactionele 'kapstok'. Afgemaakt met een onderscheidende vormgeving en productie die perfect past bij jouw merk of bedrijf. Zodat er uiteindelijk een oogstrelend bewaarboekboek tot stand komt dat het DNA in zich heeft van jouw organisatie en die ook verder versterkt. Want dat wil je bereiken!




Echt doen: maak een plan van aanpak (wij maken het sowieso voor je).

Hoe pak je dat nou aan, het maken van een jubileumboek?  Het is verstandig om alle stappen even op een rij te zetten. en een plan van aanpak op te stellen, Daarin staan dan de volgende onderdelen:

  • Vaststellen doel, doelgroep, inzet, oplage, distributie
  • Planning & begroting
  • Ontwikkelen concept
  • Research
  • Redactionele opzet
  • Opzettten grafisch stramien
  • Redactie (schrijven, interviews)
  • Beeldredactie
  • Illustreerwerk / infographics
  • Maatwerkfotografie
  • Beeldbewerking
  • Vertalingen
  • Productie (drukwerk)
  • PR & free publicity


Zo'n plan van aanpak (of projectvoorstel) is een uitermate handige manier om je jubileumproject goed inzichtelijk te krijgen. Let ook op dat er gedurende de rit altijd wat anders kan lopen: zo kun je tijdens de research ineens stuiten op een mooie 'schat' aan beeldmateriaal, waardoor je weer wat extra pagina's nodig hebt in je boek. Of er moet toch nog een interview worden ogenomen met die ene oud-medewerker. Bij Pavlov denken we voortdurend mee en zorgen we dat de mooiste pareltjes altijd in je uitgave komen. En natuurlijk letten we daarbij goed op dat we niet teveel uit de pas gaan lopen t.o.v. de begroting. Mogen we je daar met een kop koffie eens wat meer over vertellen?


plan van aanpak jubileumboek


We bedenken een ijzersterk concept voor je. En zorgen voor prachtige verhalen.


Bij een jubileum moet je identiteit goed uit de verf komen. Wie zijn jullie, wat is jullie cultuur, je DNA, hoe ziet het 'corporate nest' er uit? Daarbij is het zaak dat je met een ijzersterk concept komt: het thema van je jubileum, de kapstok waar je alles aan ophangt. Kies je voor de klassieke chronologische wandeling door je bedrijfsgeschiedenis? Vaak werkt het beter om te kiezen voor een onderscheidend concept of thema. Zo maakten we voor Bolsius een jubileumboek dat helemaal in het teken staat van licht, voor Borgesius (de grootste bakkerijketen van Nederland) maakten we het jubileumboek Rijzen en voor Omroep Gelderland een boek Verbinden, met 35 uiteenlopende verhalen die een prachtig beeld geven en van de geschiedenis van de omroep. Iedere organisatie heeft wel weer een ander verhaal te vertellen. De een wil het heden centraal zette, de ander juist iets meer terugkijken naar de roots. Voor de Openbare Bibliotheek Amsterdam, de OBA, maakten we het boek Hoe word je een superAmsterdammer, een boek dat cadeau is gegeven aan alle kinderen van Amsterdam, geschreven door Gouden Ggriffel winnaar Jan Paul Schutten. En soms maken we ook boeken die niets met een jubileum te maken hebben. Zoals de Familiegidsen, die we maakten in opdracht van het Rijksmuseum

rijksmuseum familiegidsen pavlov

Maak er een feestje van en zet in op PR!

En dan is het feest! Het sluitstuk van ieder jubileum. En. het perfecte moment om je jubileumboek te presenteren en meer te vertellen over je ambities voor de komende jaren. Zo organiseerde Center Parcs bij de presentatie van het boek Pionieren een feestelijk pers event in Amsterdam en werd het boek officieel uitgereikt aan de Center Parcs ambassadeur. En meteen liet de CEO Mark Haak Wegmann aan het publiek en de pers zien wat de plannen van Center Parcs waren voor de komende jaren. Bij de boek Lijnenspel dat we maakten in opdracht van de Haagse Tram Maatschappij was het Jozias van Aartsen die het boek in ontvangst nam tijdens een feestelijk evenement in een van de grote loodsen van HTM. Succes verzekerd!

jubileumboek center parcs

Wat is dat nou toch, storytelling?

Storytelling isnogal in de mode geraakt de afgelopen jaren. Maar in feite bestaat het al sinds de eerste verhalen van Homeros. Storytelling is een manier om te communiceren, waarbij sprekers gebruik maken van mooie (dus interessante) verhalen. Een krachtig verhaal  is een heel natuurlijk en krachtig middel om boodschappen over te brengen en mensen te verbinden. Bij corporate storytelling ligt het nogal voor de hand om succesverhalen te vertellen, maar naar ons idee werken echte verhalen veel beter.  Een authentiek verhaal raakt de doelgroep, houdt de aandacht vast en brengt menselijke emoties over. In een verhaal kan een complexe boodschap veel inzichtelijker worden gemaakt. Storytelling is een inspirerende communicatiemethode die mensen verbindt. Het leidt tot openheid, vertrouwen en verbondenheid bij medewerkers en relaties. Vergelijk het met een verjaardagsfeestje. Vertel een goed verhaal en iedereen luistert, als je het goed brengt. Zo werkt het op corporate niveau precies hetzelfde. Die verhaalkracht, dat is het effect van storytelling.

storytelling

Jubileum in zicht? Stel je zelf deze vragen!

Het jubileum van je bedrijf is een echte mijlpaal, waar je (ondanks alle hectiek en drukte van alledag) echt even stil bij moet staan. Want het is een prachtige aanleiding om je bedrijf eens een m mooie verjaardagsmuts op te zetten en even terug en vooruit te kijken, te reflecteren. Maar let wel: je krijgt maar één kans om het goed aan te pakken en dan kun je vast wat tips gebruiken. 

Waar doe je het voor? En ook niet onbelangrijk: voor wie?

Dat klinkt misschien als een wel erg basale vraag, maar toch is het goed om jezelf af te vragen wat je wil bereiken met het vieren van je jubileum. Wil je het voornamelijk intern houden en wil je je medewerkers meer motiveren en meer verbinden met je bedrijf? Of zie je het jubileum als een uitgelezen kans om onder de aandacht te komen van klanten en prospects en wordt je jubileum meer een marketingaangelegenheid? In het verlengde hiervan ligt het bepalen van je doelgroep: ga je je richten op (ex-)medewerkers of ga je het wat breder inzetten door je ook te richten op klanten en leveranciers, de regio, de pers of potentiële medewerkers? 

Wie gaat de kar trekken?

Het optuigen van een jubileumjaar brengt echt veel werk met zich mee. Er moet van alles worden georganiseerd en dat vereist naast veel creativiteit ook veel praktisch projectmanagement. Ga je dit allemaal zelf organiseren of ga je het uitbesteden? En heb je wel alle ervaring om zo'n jubileumevenement goed en foutloos op poten te zetten? Natuurlijk kun je het intern gaan aanpakken. Kies dan wel voor een kleine werkgroep, zodat niet alles op de schouders van één persoon komt te liggen. Maar let ook dat je de werkgroep niet té groot maakt, want hoe meer smaken en meningen, hoe groter de kans is dat je jubileumboodschap minder krachtig wordt (weten wij inmiddels uit ervaring). Denk maar aan vliegtuigmaaltijden: voor iedereen bedoeld, maar niemand vindt het écht lekker.

Bepaal je budget

Niet onbelangrijk natuurlijk. Trek niet te weinig uit voor je jubileumjaar, want dan kom je al snel in de valkuil van amateurisme, zoals een nét iets te knullig uitgegeven jubileumboek, dat de plank volledig misslaat. Heb je wat minder budget? Probeer dan te vermijden dat je op teveel paarden gaat in zetten. Beter de focus op een paar goed professioneel uitgewerkte onderdelen, dan dat je alles mee wilt nemen. Bedenk ook dat niet alles even goed houdbaar is: een jubileumfeest is zo weer voorbij, een mooi uitgegeven jubileumboek staat over vijf jaar nog bij mensen in de kast!

.

Begin vooral op tijd en maak je planning niet té strak

Wat betreft je jubileumjaar kun je eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen. Een jaar lijkt nog ver weg, maar het is zo voorbij! Dus begin op tijd en maak een grove jaarplanning, zodat je ziet wat je te wachten staat. Hou rekening met de zomervakanties! In tweede instantie kun je natuurlijk meer in detail gaan werken en kun je per onderdeel werken met een detail backplanning, zoals bij de realisatie van een jubileumboek.

Hou het dichtbij en persoonlijk!

Je jubileum moet passen bij de identiteit van je bedrijf en je bedrijfscultuur. Dus hou het dichtbij en maak het niet al te 'reclame-achtig'. We schreven al eerder dat het belangrijk is om in een vroege fase al te kiezen voor een onderscheidend (dus geen vliegtuigmaaltijd ;-) en inspirerend jubileumthema.  Hou het allemaal persoonlijk, daarmee gaat je jubileum veel meer leven. Ook een idee: deel tijdens de aanloop naar je jubileum al leuke content (beelden, filmpjes, quotes, oude advertenties etc) via social media. Dan krijgt iedereen waar je mee bezig bent en kunnen mensen zich verheugen op je aankomende feestje.


Nog meer tips nodig? Wij inspireren je graag verder tijdens een creatieve brainstorm. Krijg je meteen een aantal mooie inspiratieboeken van ons cadeau! Bel Ellen (06 287 81 916) of mail met Michiel voor een afspraak bij ons of bij jou op kantoor!

Case: 100 jaar Avebe


Twee boeren uit Groningen ondertekenden op 11 november 1919 de oprichtingsakte van Avebe. Ze hadden toen nog geen idee dat dit het begin was van een coöperatie die wereldmarktleider in aardappelzetmeel zou worden. Na 100 jaar is het feest en staat Avebe als een huis. Een coöperatie van nuchtere boeren die op duurzame wijze aardappelen telen. Aardappelen die worden verwerkt tot innovatieve producten. Pavlov maakte ter gelegenheid van deze mooie verjaardag een prachtig uitgevoerd jubileumboek over de bewogen geschiedenis van Avebe. Binden en bouwen, al honderd jaar.

jubileumboek avebe 100 jaar